laupäev, 24. jaanuar 2009

Eelarvamused

Igalühel meist on oma eelarvamused, nad on kõikjal meie ümber. Sageli juurdunud juba lapsepõlvest ja neid muuta on päris raske. Ometi mitte võimatu. Eelarvamused kujundavad hoiakud. Hoiakud, aga määravad meie elus väga palju. Õnnestumise või ebaõnnestumise, konflitid või head suhted jne. jne.
Käisin pea aasta tagasi Helsinkis JCI Designeri koolitusel. Seal oli koos 16 inimest 6 erinevast riigist ja see oli minu jaoks tõeline eelarvamuste purustamise õppetund. No see, et bussi juht lennujaamast hotelli on roosade juustega naine, kes viimasena bussi sisenes oli suhteliselt väike eelarvamuse muutmine.
Koolituse ajal elasin ühes toas soomlannaga, kes oli vägagi särtsakas noor daam – viimasepeal meik, pikad küüned, ranged prillid, sätitud soengud. Välimuse järgi, käitumismaneeride ja suhtlemise järgi arvasin, et ta kindlasti töötab kuskil suurlinna kontoris ja on selline tõeline kontoritibi. Suur oli aga mu üllatus, kui selgus, et ta töötab ühe väikelinna suurel väljakul kasutatud autode müüjana!
Õhtul tegime oma grupitöö vahele ühed õlled all hotelli lobbys. Meie juurde tuli üks vägagi ülevas meeleolus soome naine, vanuse poolest ilmselt juba mõnda aega pensionieas. Ülemeelik ja suhteliselt lärmakas. Avastas meid inglise keeles omavahel vestlemas ja huvitus väga meie seltskonnast. Selle asemel, et talle kõige lähemal istuv meesterahvas (belgiast pärit noormees) tal viisakalt lahkuda paluks hakkas ta temaga hoopis flirtima. Ja neil oli kahekesi nii lõbus. Pärast säras mu belglasest sõber veel terve õhtu ja kiitis, kui väga talle meeldivad sellised ootamatud tutvused.
Detsembris oli mul koolitus kus osales inimene, kes oli väga ühe minu sugulase moodi. Pikkus, sugu, soeng, kehahoiak – kõik oli täpselt sama. Ja kui koolitus algas, selgus, et ka nimi on tal sama, mis minu sugulasel. Erinevatel põhjustel oli see sugulane mulle lapsepõlves äärmiselt ebameeldiv inimene. Ja kuigi on see õnnetu mees juba ammu manala teel, oli mulle endalegi suureks üllatuseks, et see eelarvamus nii võimsalt mu sees olemas on. Vat see oli väljakutse! Koolituse alguses mul oli tõesti raskusi tema poole vaadatagi. Tegelikkuses oli tema puhul tegemist äärmiselt meeldiva inimesega, ta töötas koolitusele rõõmuga kaasa, tõi väga häid näiteid enda kogemustest ning esitas väga asjalikke küsimusi. Pärast koolitust ma tänasin teda isiklikult. Ja õnnitlesin iseennast oma eelarvamuse murdmisel!
Eelarvamuse murdmine on väga võimas! Just nagu kõige suurem võit on alati iseenda üle!

Kommentaare ei ole: