kolmapäev, 27. mai 2009

Tagasiside

Juba 2 nädala pärast olen JCI Eurokonverentsil koolitamas teemal, kuidas anda tagasisidet. Ootan põnevusega seda väljakutset!
Olen samal teemal varem koolitanud, kuid siis oli see vaid üks väike osa mitme päevasest kommunikatsiooni- ja konfliktikoolitusest, nüüd keskendun konkreetselt tagasiside andmisele.
Oled Sa kunagi tundnud, et tahaks anda tagasisidet häirivate asjade kohta, kuid ei oska. Või kardad seda, sest teine võib solvuda?
Tagasiside andmisel on kõige esimene asi - ära kogu enda sisse pahameelt.
Ära looda, et see häiriv käitumine ning pahameelt tekitav suhtumine üle läheb. Räägi lahti asjad, mis pahameelt põhjustavad. Tee seda kohe. Ise ei lähe midagi üle. Teine ei tea, mida Sina mõtled ja enda sees hoiad enne kui teed oma suu lahti ja räägid sellest. Väga sageli ootame oma lähedaste ja armsate inimeste juures seda, et me ju tunneme teineteist juba nii kaua, justkui teame juba teineteise harjumusi, mõtteid ja hoiakuid. Seega peaks teineteist ka ilma väljendamata mõistma. Suhtumine – kui ise aru ei saa siis polegi vaja saada on väga suur komistuskivi paljudes suhetes. Mida rohkem väljendame oma soove ja seda mida tegelikult mõtleme ja tunneme, seda õnnelikumad ning mõistvamad on ka Sinu suhted. Mida rohkem lükkad edasi Sinu jaoks pahameelt tekitavad asjadest rääkimise, seda raskem on Sul endal jääda rääkimisel objektiivseks. Ära prae ennast. Ära hoia pahameelt enda sees ja ära lase sel kasvada, lase see endast välja.
Enne kui hakkad tagasisidet andma, siis küsi endalt kõige pealt – MILLISEL eesmärgil Sa tagasisidet annad?
Mis on Sinu motiiv? Mis on eesmärk tagasiside andmiseks?
Vaata korraks enda sisse ja küsi MIKS?
Soovitan soojalt anda tagasisidet vaid 2 eesmärgil:
Täiustada käitumist ja tegevusi, mida saaks paremini teha ning positiivne tagassiside – motiveerida edasi tegutsema.
Kõik teised tagasiside andmise motiivid on Sinu kuulajale läbinähtavad ning tekitavad automaatselt vastuseisu, pahameelt ning väga tõenäoline, et sellisest tagasiside andmisest võib edasi kasvada konfliktikt.
Usun, et enamus meist on kohanud sarkastilisi märkusi, pahameeles podisemisi, ootamatuid rünnakuid ning negatiivset tagasisidet, mis edastatud vaid hinnangulises vormis. See tähendab, et kritiseeritakse inimest, mitte tema käitumist. Kõik see tekitab trotsi ja viha, mõistmatust ning lahkhelisid.
Koolitusel annan ka 2 erinevat tehnikat. Kui on vaja edastada sensitiivseid muresid, probleeme ja rääkida helladest asjadest, siis just need kaks tehnikat teevad selle oluliselt lihtsamaks.
Hoidke mulle pöialt! ;-)

Kommentaare ei ole: